Jak nazwać firmę?

Podczas planowania własnego biznesu przychodzi kolej na to by odpowiedzieć sobie na pytanie jak nazwać firmę? I mimo, że wydaje się to łatwe, ale może to zająć kilka długich godzin i wiele kartek papieru. Powód jest prosty.

Po pierwsze biznes jest czymś wyjątkowym dla wielu osób, które zainwestuje swoje oszczędności w spełnienie swoich marzeń. Po drugie, nazwa firmy będzie jej wizytówką – klient często będzie się stykał najpierw z nazwą firmy niż z Tobą jako właścicielem. Pierwsze wrażenie wywarte na kliencie stanowi podstawę sukcesu. Nazwa firmy będzie stanowić markę Twojego biznesu i będzie rosnąć razem z Twoim biznesem.

Poniżej znajdziesz kilka porad na to jak nazwać firmę:

  1. Wykorzystaj swoje imię i nazwisko
    To najprostszy sposób na nazwę dla firmy. W prosty sposób możesz znaleźć nazwę wykorzystując swoje imię i nazwisko, bądź jakąś kombinacje, które zawierają jedno z nich. Jako przykład można podać Mc Donald’s, Mercedes Benz czy Kulczyk Holding, E.Wedel, W.Kruk.
  2. Nazwa związana z produktem
    Jeśli wytwarzasz produkty możesz w nazwie użyć nazwy produktu. Strategię taką wykorzystuje np. Pizza Hut, Burger King, a w Polsce Multikino.
  3. Jedna koncepcja
    Nazwa jest w tym przypadku związana z wartością jaką dostarcza firma, a nie z rodzajem produktów. Np, H&M (modna odzież), Mercedes (luksus i wysoka jakość), Apple (ekskluzywność) czy Biedronka (tanie produkty), Delima (wysoka jakość).
  4. Kreatywna nazwa
    W tym przypadku na nazwę możesz wybrać dowolne słowo, które nie ma żadnego znaczenia, a z czasem ukształtuje ona swoją markę. Jako przykład można tu przytoczyć Google, Toyotę, Starbucks czy Allegro, TVN.
  5. Wykorzystaj nazwę regionu
    Przy tworzeniu nazwy firmy możesz wykorzystać region, w którym działasz lub na który przeznaczasz swoje produkty. Np.: American Airlines, France Telecom, Telekomunikacja Polska czy Browary Lubelskie.
  6. Skróty
    Swoją firmę możesz też nazwać wykorzystując skrót dłuższej nazwy. Na przykład IBM – International Business Machines, PKP – Polskie Koleje Państwowe czy CCC – Cena Czyni Cuda. W wielu przypadkach skróty wykorzystują marki istniejące na rynku od kilkunastu lat.

nazwa firmy

Pamiętaj, że najważniejsze jest to, że nazwa firmy będzie stanowić i budować Twoją markę. Tworząc nazwę zwróć uwagę na to, żeby:

  • tworzyła pewną wartość dla klientów,
  • tworzyła dobry wizerunek firmy
  • oraz budowała prestiż.
Umieszczono w: Marketing, Planowanie biznesu Tagi: , , ,

You might like:

Wynajem biura Wynajem biura
Biznesmenie, wybierz leczenie prywatne! Biznesmenie, wybierz leczenie prywatne!
Niezawodny i tani – najlepszy samochód dla małej firmy Niezawodny i tani – najlepszy samochód dla małej firmy
Jak krajowe marki tracą klientów? Jak krajowe marki tracą klientów?

17 odpowiedzi to "Jak nazwać firmę?"

  1. boni pisze:

    Nazwiska nie umieszczałbym raczej w nazwie zakładu pogrzebowego. Byle nie jakieś kablexy, darexy, cobexy…:)

  2. Damian pisze:

    No teraz rozumiem fajny artykuł krótki zwięzły i na temat. Po jego przeczytaniu można rozłożyć karteczki i tworzyć ciekawą nazwę firmy. Właśnie nie wiem czy nazwał bym swoją firme imieniem i nazwiskiem. Dla niektórych nazwisko czasem jest śmieszne dla społeczeństwa, ale jak firma byłaby znana to nieważna jak się nazywa zyski to priorytet

  3. Jan pisze:

    Zgodnie z Kodeksem cywilnym „firmą osoby fizycznej jest jej imię i nazwisko”, które może być uzupełnione o jakieś inne elementy, a więc pełna nazwa przedsiębiorstwa o jednoosobowej własności może wyglądać tak: Biuro Podróży „Globtroter” Jan Nowak (można też używać skrótowej formy). W artykule jest oczywiście mowa o nazwach skróconych.
    Trzeba też odróżniać nazwę przedsiębiorstwa i nazwę produktu.

  4. lena pisze:

    A ja bym zdecydowała się na taką nazwę firmy wokół której można tworzyć społeczność internetową. I „wypróbowała” niemal wszystkie powyższe „wskazówki”. Zrezygnowałabym tylko z pierwszej i nie wiązałabym nazwy firmy z moim imieniem i nazwiskiem (dlatego, że chciałabym zarazem budować firmę i e – społeczność, „a cała uwaga nie powinna skupić się na mojej osobie”). Na pewno szukałabym jak najbardziej kreatywnego rozwiązania (moim zdaniem tylko kreatywność zapewnia Nam niepowtarzalność, nie chciałabym aby ktoś po kilku miesiącach stworzył podobną nazwę firmy do mojej…)!
    lena recently posted..Chwilówki przez Internet ranking styczeń 2013

    • ZaplanujBiznes.pl pisze:

      Hmm, no tak nazwa firmy oparta na nazwisku jest dobra, w branżach, gdzie duże znaczenie ma renoma. W małej firmie często nie konieczne jest wykorzystywanie komercyjne własnego nazwiska.

      Trzeba jednak zwrócić uwagę na fakt konieczności wykorzystania swojego imienia i nazwiska na fakturze w przypadku prowadzenia jednoosobowej działalności gospodarczej. Ale faktury wystawia się zazwyczaj innym przedsiębiorcom, którzy też podają swoje imię i nazwisko firmom, jako dane do faktury.

      Nazwa firmy może być inna niż nazwa marki, którą budujemy.

  5. Pawel pisze:

    Są jeszcze genialne nazwy złożone z jednej sylaby imienia/nazwiska i i jednej sylaby branży, typu ZBYCH-BUD itp. Zawsze mnie bawi niesamowita inwencja w tworzeniu takich nazw.

    • ZaplanujBiznes.pl pisze:

      Ja nie polecam tego sposobu tworzenia nazw firm. Nazwy tego typu kojarzą się klientom z przeszłymi czasami, lat 90 i wcześniej.

  6. Darek pisze:

    Warto by jeszcze wspomnieć, że nazwę trzeba łatwo wymówić, by klienci łatwo mogli ją zapamiętać a także by można było nazwę firmy podyktować przez telefon.

  7. Aga pisze:

    Ciekawy zestaw argumentów i zaleceń. Wykorzystam w dyskusji z moim znajomym – nazwa jego firmy to pięcioliterowy akronim, z czego 3 pierwsze litery to skrót pełnej nazwy jego działalności, a dwie ostatnie to jego własne inicjały. Na zakończenie rozmowy dodał „Nazwa jak nazwa. I tak nie ma większego znaczenia, liczy się jakość usług”.

    A co sądzisz o używaniu w nazwach anglojęzycznych fraz? Używać czy raczej unikać?
    Aga recently posted..Jak przełączać języki WordPressa w witrynach wielojęzycznych

  8. Lech pisze:

    Brakuje mi najważniejszej rady – wybierz taką nazwę, abyś miał do kompletu możliwość zakupu domeny z rozszerzeniem .pl (jeśli to jest projekt na Polskę) lub .com (jeśli projekt jest ogólnoświatowy). Właściwie każdą nazwę, jaka się pojawia podczas takiej „burzy mózgów” od razu trzeba sprawdzać pod kątem dostępności takiej domeny internetowej.
    Lech recently posted..Jak może wyglądać ten weksel zadanie

    • ZaplanujBiznes.pl pisze:

      Masz rację. Warto jeszcze sprawdzić wolną nazwę na Facebooku, dzięki któremu można za darmo się promować.

  9. Sławek pisze:

    Przede wszystkim dzięki za wizytę na moim blogu i dobre słowo.
    Dużo się muszę internetowego marketingu jeszcze nauczyć, tak, że będe tu zaglądał.

    A co do nazwy, pisałem już to u Justyny.

    Jeśli weźmiesz 500 najwiekszych firm na świecie i zbadasz numerologicznie, to statystyki są porażające.
    nazwa wyglądać może na dobrą, ale jak się w pakujesz w jakąś 7 to pies z kulawą nogą tam nie zajrzy.
    Ja używam do tego numerologii chaldyjskiej.
    Sławek recently posted..Betonowe CNC do zadań specjalnych

  10. Promo pisze:

    Dzięki za komentarz na blogu. Pozdrawiam i zapraszam do promocji i reklamy witryn.
    Promo recently posted..Promocja – katalogi i blogi

  11. Bartek pisze:

    Dzięki za ciekawy artykuł. Dzięki niemu będę wiedział w końcu jak nazwać firmę, którą planuję otworzyć.
    Bartek recently posted..Koszty działalności gospodarczej

  12. Justyna pisze:

    Bardzo przydatne rozbicie rodzajów tworzonych nazw firm.

    To, co ja mogę jeszcze dorzucić to zadbanie o to, aby nazwa firmy miała w sobie coś wyjątkowego, coś, co będzie się jednoznacznie kojarzyło z daną firmą, już po zbudowwaniu jej wizerunku. Nazwy generyczne mogą wprowadzać w błąd.
    Justyna recently posted..Marketing Internetowy w Tajlandii

Zostaw komentarz

Submit Comment

CommentLuv badge

Działalność gospodarcza © 2014 Zaplanuj Biznes. Wszelkie prawa zastrzeżone. XHTML / CSSPoprawne.